Announcement

Collapse
No announcement yet.

blepharitis and tranquileyes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hallo patrick,

    Mijn ervaringen met de sclerale lenzen zijn als volgt kort samen te vatten:
    * zicht: goed
    * in- en uitdoen van de lenzen: viel 100% mee
    * comfort: slecht
    Ik kreeg erg zere ogen van de sclerale lenzen, met name de onderranden van de lenzen deden pijn aan mijn ogen
    Ook nadat ik andere paslenzen had gekregen, omdat de eerder aangemeten paslenzen te strak op mijn oog zaten, kreeg ik zere ogen van de lenzen. Oftewel geen succes voor mij.
    Ik heb hierna nog enige tijd doorgelopen met alleen één silicone hydrogel lens (bandagelens) in mijn rechter oog. Inmiddels heb ik in beide ogen een vormstabiele lens met een zachte coating erover. En dit gaat redelijk goed. Druppel uiteraard nog wel steeds met theratears, snachts vitapos zalf en één keer per dag oogleden schoonmaken met supranettes en s avonds opwarmen (eyebag) en massage.
    Daarnaast slik ik vitamine B supplementen en theratears omega 3 supplementen.
    Last edited by marjolein; 11-Jun-2013, 12:36.

    Comment


    • #17
      Hallo marjolein,

      Bedankt voor je reactie!
      Wat jammer dat de sclerale lenzen voor jou geen succes waren.
      Toch verbaast het mij niet helemaal,want de ervaringen hiermee zijn heel erg verschillend.
      Voor veel mensen blijkt het draagcomfort niet acceptabel.
      Ik heb deze lenzen overwogen,en ook nu zou ik ze best willen proberen,maar de zeer uiteenlopende ervaringen en de hoge kosten weerhouden mij een beetje om het echt door te zetten.
      En misschien herken je dit zelf ook wel. Soms is de pijn zo hevig dat ik echt iets nodig heb om wat pijnverlichting te krijgen,maar op andere momenten valt het wel weer mee en kan ik de pijn redelijk 'managen'.
      Bij wie ben jij geweest voor je sclerale lenzen als ik vragen mag? Wordt er iets vergoed door de zorgverzekeraar?
      Mij is een tijdje geleden geadviseerd om eens tijdelijk de bandagelenzen te proberen. Zijn dat de lenzen die jij momenteel ook gebruikt? Hoe lang kun je deze achter elkaar dragen? Het dragen van contactlenzen lijkt mij juist klachten van droge ogen te veroorzaken,maar de werking van bandagelenzen ken ik eerlijk gezegd niet helemaal.
      Mij is verteld dat de bandagelenzen de overgeprikkelde zenuwuiteinden in de cornea's eventueel wat tot rust kunnen brengen en daardoor minder pijnprikkels gaan afgeven. Klinkt niet onaannemelijk.
      Voor de rest is de behandeling voor mijn ogen hetzelfde als als bij jou. Alleen slik ik geen specifieke vitamine b supplementen,maar gewoon de rode dagravit tabletten. Als omega 3 supplement slik ik de hema visolie capsules. (6 per dag). Deze hema capsules komen heel goed uit een test van de consumentenbond en zijn niet heel erg duur. 11€ voor 300st.

      Vriendelijke groet,patrick..

      Comment


      • #18
        Hai Patrick,

        Wat bij mij naast de droge ogen nog meespeelt in het lenzenverhaal is dat ik extreem bijziend ben (-16 en -20). Met als gevolg dat ik mijn zicht met een bril gewoon niet goed krijg. En met (vormstabiele) lenzen komt ik op een zicht van rond de 90%. Wat voor mijn slechte ogen heel goed is. Ik ben dus echt afhankelijk van lenzen.
        Halverwege vorig jaar ging het echt helemaal mis met mijn ogen, kreeg echt hele zere ogen en kon ook geen lenzen meer in.
        Omdat mijn ogen lange tijd ook heel gevoelig bleven (ondanks dat ze qua conditie dus wel verbeterden) heeft Mirjam me doorgestuurd naar Visser Opticiens in Amsterdam. Daar hebben we eerste geëxperimenteerd met zachte (bandage)lenzen. Dat ging met mijn rechteroog redelijk goed. Naast het redelijk goede zicht zorgde het ook voor vermindering van de pijn in mijn oog. Met links wilde dit echter niet, zicht bleef wazig en mijn oog bleef ook geïrriteerd, raakte zelfs geïrriteerder van de lens. Waarschijnlijk ook door de cilinder in de lens waardoor hij aan de onderkant vrij dik was. Om toch zicht met beide ogen te krijgen de sclerale lenzen geprobeerd. Dit leverde een heel goed zicht op maar helaas geen comfort (pijnlijke ogen zowel links als rechts). Ik heb alleen nog rondgelopen met paslenzen. Visser heeft een hele grote collectie paslenzen zodat je de sclerale lenzen een poosje kunt uitproberen voordat ze echt voor jou besteld worden.
        Als ze voor mij besteld waren, had de verzekering ze vergoed. Ik weet niet of dat voor iedereen geldt. Kan ook zijn vanwege mijn sterkte?
        Als je lenzen wilt proberen als pijnstilling zou ik als eerste de bandagelenzen proberen. Zijn comfortabeler, goedkoper en makkelijker in gebruik (in en uithalen). Ik had begrepen dat de bandagelenzen het vocht onder lens vasthouden door het materiaal van de lens en een bescherming geven aan je hoornvlies (net als een pleister) waardoor je oog minder pijnlijk is.
        Ik heb nu overigens vormstabiele lenzen van iets groter formaat dan normale met een zachte coating. Maar dat is dus echt omdat ik hiermee weer goed zicht heb en mijn ogen ze momenteel weer redelijk goed verdragen.
        Graag hoor ik je ervaringen met de lenzen als je ze gaat proberen.

        groetjes, Marjolein

        Comment

        Working...
        X